De Heerlijkheid Ammerzoden

Geschiedenis

In het begin van 1968 werd er in de zaal van Hotel-Café De Roode Leeuw in Ammerzoden met het geweer geschoten. Er waren echter een aantal leden die ook met de handboog wilden schieten. Er werd in 1969 een buitenbaan voor de handboogschutters en een schietkelder voor de geweerschutters aangelegd, en zo ontstond er een vereniging met twee disciplines.

Maar de belangen van beide disciplines lagen te ver uit elkaar en zo ontstonden er twee verenigingen met de naam De Heerlijkheid.

In dat zelfde jaar werd er door de leden van de handboogvereniging een hal gebouwd met 8 banen en dat was voor die tijd uniek in de regio. ER volgde nog 2 verbouwingen om het schietmateriaal meer ruimte te geven en de toiletgroep aan te passen.

Als laatste en tevens de grootste groei van onze accommodatie is in 2001 onze huidige accommodatie van 50x16 meter gebouwd met 16 indoor banen voor 18 en 25 meter.  De Ruwbouw van de hal is door een aannemer geplaatst. De leden hebben zelf het binnenafwerking gedaan. Hier is een jaar lang hard aan gewerkt.

Daarnaast is er nu ook een outdoor baan voor 30-50-70 en 90 meter.  De laatste is geen wedstrijdbaan maar een trainingsbaan.

Actieve vereniging:

De Heerlijkheid heeft de zelfredzaamheid hoog in het vaandel staan. Waar mogelijk wordt alles in eigen beheer gedaan. Zo zijn er vanaf het ontstaan van de vereniging allerlei wedstrijden georganiseerd, we noemen er een aantal.

1970 en 1971     Organisatie district kampioenschappen

1974                     Interland Nederland – België

1983                     Nederlands Kampioenschap klasse A

1988                     Kampioenschap Langstraatse bond

1991 en 1993     Regionale kampioenschappen

1993                      Viering 25 jarig bestaan

1997 – 2000      Bouw van nieuwe schietaccomodatie

v.a. 2001 tot heden organiseren we nog steeds allerlei wedstrijden op regionaal en landelijk niveau.

E-mailen